Dagboek
SHH staat voor Sociale Huis Hond.
Inmiddels is Tom geslaagd voor dit landelijk erkende diploma. Eigenlijk alles wat je van een hond in onze maatschappij mag verwachten zit erin.
Bijvoorbeeld: Er wordt een restaurantopstelling nagebootst, begroeten en betasten door een onbekende, blijven liggen terwijl er mensen voorbij lopen, of een aangelijde hond voorbij komt, hierkomen tussen andere honden door, en natuurlijk ook het lopen aan een losse lijn.
Je kunt hier http://www.fhn.nl nalezen wat SHH precies inhoudt. (Je moet op die site dan gaan naar gehoorzaamheid (boven aan op de site), en dan naar regelementen (links op de site). Daar vind je de volgende regelementen; 'uitleg sociale huishond' en 'sociale huishond'.
Hieronder kun je onze weg naar het diploma toe volgen.
12 januari 2010: Vandaag start de cursus Opvoed 2! We hebben er erg veel zin in en zijn benieuwd hoe het zal gaan.
13 januari 2010: We zijn gisteravond naar de hondenschool geweest en we hebben huiswerk meegekregen om deze week te gaan oefenen.
Deze week moeten we de volgende oefeningen gaan oefenen.
-Aandacht, start en halthouden. Dus een combinatie oefening van aandacht en het starten en halthouden bij het volgen. Bij deze oefening zit Tom links van mij. Zodra ik de aandacht heb een stap vooruit en belonen als hij aandacht heeft. (Dit is geen enkel probleem voor Tom.) Daarna uitbreiden tot drie stappen en dan halthouden. Waarbij Tom ook moet stoppen en aandacht moet blijven houden. Ik wil vooral het commando 'volg' er aan gaan plakken.
-Volgen. We gaan proberen het volgen uit te breiden. Langere stukken combineren met bochtenwerk (linksomkeert, rechtsomkeert, linksaf en rechtsaf)
-Gebit tonen. Tom moet het heel normaal gaan vinden dat ik aan zijn bek zit. Bij het tonen van het gebit moet ik er aan denken dat diegene die het wil zien voor de hond staat. En dus moet ik Tom zijn kop wat draaien.
-Blijven. Deze week ga ik oefenen om Tom aan een paal te binden en dan 4 stappen weg te lopen en dan zo'n 120 tellen daar blijven staan zonder contact met hem te maken.
-Af. Bij deze oefening deze week de aandacht voor het naar een stoel lopen en de hond laten liggen en zelf gaan zitten, en hij moet dan 30 tellen blijven liggen. Dit heb ik nooit eerder geoefend maar lijkt me een hele handige oefening voor een restaurant enzo. Ik wil er naar toe werken dat Tom zodra hij een stoel ziet weet dat hij daarnaast moet gaan liggen en blijven liggen.
Ik vind het erg leuk om weer lekker aan de slag te gaan. Alleen is het moeilijk met de gladheid om buiten te oefenen. Dus ik ga nu vooral binnen oefenen.
19 januari 2010: Vandaag is er helaas geen training dus geen nieuw huiswerk. Tom en ik gaan dus verder oefenen met het huiswerk van vorige week.
Het blijven gaat heel goed, ik wil dat op veel verschillende plaatsen gaan oefenen. Maar het lijkt wel alsof Tom al begrijpt dat als hij de lijn omheeft en ik die ergens om doe of vast maak hij dan op zijn plaats blijft. Ik heb de exameneisen nog even nagekeken en het is wel de bedoeling dat de hond dezelfde positie (af of zit of staan) aanhoudt. Dus niet halverwege gaat wisselen. Ik ga bij deze oefening kiezen voor de af. Dat is de positie waarin Tom het het langste volhoudt.
De Af naast de stoel gaat ook prima. Ik heb Tom zelfs al zover gekregen dat zodra ik een stoel neerzet hij er om heen loopt en aan de linkerkant van de stoel gaat liggen! Heerlijk als je zo kan communiceren met je hond! De tijd verlengen is ook geen enkel probleem. Ik wil deze week gaan oefenen met het uitbouwen van het blijven en meer verschillende situaties opzoeken. Meerdere stoelen neerzetten bijvoorbeeld. Andere stoelen. Etc. etc.
Het gebit tonen gaat ook goed. Tom laat het prima toe. Ik kan zonder probleem met mijn handen/vingers zijn lippen weghalen, en over zijn tandvlees gaan.
Het volgen wil ik meer aandacht aan gaan besteden. Gelukkig ziet het er buiten weer wat beterder uit en kunnen we dus buiten het volgen goed gaan oefenen. Afgelopen week is daar niet veel van gekomen. (I.v.m. de gladheid).
Aandacht, start en halthouden ook daar hoop ik deze week meer tijd aan te kunnen besteden. Vooral dat Tom leert dat hij naar mijn hoofd moet blijven kijken.
26 januari 2010: Helaas weer geen trainingen. Het veld is te slecht, te glad en daarom is het te gevaarlijk om te gaan trainen. Tom en ik gaan gewoon door met de oefeningen en ik ga kijken of ik Tom nog een nieuw kunstje aan kan leren.
3 februari 2010: De training is weer begonnen! Hoewel het best hard regende hebben we gisteren weer les gehad. Vond het erg leuk om weer te beginnen en te oefenen in de groep. We hebben het tandjes laten zien, controleren chip, hierkomen, volgen, voedselweigeren en de restauranttraining gedaan. Ook hebben we weer huiswerk meegekregen!
-Volgen. De nadruk deze week ligt op bochtenwerk afgewisseld met langere stukken. Het start en halthouden mogen we apart oefenen en daarbij moeten we vooral nadruk leggen op dat de hond recht naast ons zit. Tip: Veel afwisseling, zowel in oefening als beloning!
-Af. We gaan verder met waar we al gebleven waren. Alleen nu voegen we andere stoelen toe en mensen die daarop zitten of mensen die voorbij lopen. Tip: Oefenen in een park o.i.d.
-Gebit tonen. Nu gaat het er vooral om om zelf handigheid in te krijgen.
-Voedsel weigeren. De hond mag nooit succes hebben! Dus daar moeten we opletten. Ik ga beginnen met het oefenen van voedsel dat ik buiten neerleg en dan de hond haal (die aan de lijn zit). Tom kent de 'zen' / 'leave it' oefening al dus voor hem is dit een kleine uitbreiding.
-Rare geluiden en vreemde voorwerpen. Tom is volgens mij best goed ingeprent en heeft volgens mij niet echt moeite met vreemde geluiden, vreemde voorwerpen kan hij wel eens opreageren, maar daar leert hij meestal vrijsnel mee om te gaan. Dus ik ga eens bedenken wat ik kan gebruiken voor deze oefening. Denk dat ik in huis ook maar eens een deksel op de grond ga gooien.
-Apart huiswerk voor Tom. Oefenen met mensen die in een stoel zitten, waar hij naar toe mag gaan en dan netjes moet gaan zitten. De mensen mogen hem, als hij rustig zit iets lekkers geven.
Ik ga dus weer lekker aan de slag. Nu maar hopen dat het weer meezit zodat we ook buiten goed kunnen trainen!
10 februari 2010: Gisteren zijn we weer verder gegaan met de training. Ik ben erg tevreden over hoe Tom het doet. Het volgen gaat uitstekend, en ook het voedsel weigeren ging prima. Het insluiten/begroeten/chipcontrole is nog steeds een aandachtspunt.
Afgelopen week best veel getraind. We hebben heel wat vreemde geluiden meegemaakt. O.a. takkenversnipperaar, deksels tegen elkaar aan en op de grond gegooid.
We hebben weer huiswerk meegekregen en dat is bijna gelijk aan vorige week.
Je gaat gewoon verder waar je was gebleven en probeert dat uit te breiden. Met meer afleidingen. Helaas werkt het weer niet echt mee. (Glad, sneeuw,koud) Niet echt weer om buiten het volgen te oefenen, en de af en blijf. Hopen dat het snel weer wat minder glad/nat is buiten. Ondertussen gaan we gewoon binnen verder.
17 februari 2010: Het trainen met Tom gaat lekker! En gelukkig is het vandaag bijna sneeuwvrij en kan ik dus ook lekker buiten trainen!
Deze week is het huiswerk:
-Volgen. Lekker aan de slag gaan. Ik heb ontdekt dat ik een speeltje ergens neer kan gooien (wat Tom ziet) en Tom daarna na het volgen als beloning naar toe mag rennen en het bij me mag brengen. Vindt hij erg leuk! En is weer een andere manier van belonen.
-Voedsel weigeren. Het is de bedoeling het uit te breiden met meer verschillende soorten voedsel en het voedsel nu op twee plekken neer leggen i.p.v. 1. Ik wil langzaam het ook op meer plaatsen gaan oefenen. Buiten. Hoop dat het niet weer glad gaat worden want dan durf ik het niet aan.
-Blijven. Deze week voor het eerst blijven uit zicht. Op de training dit al geoefend en ik heb al 20 tellen achter een schutting gestaan en terug gelopen terwijl Tom bleef liggen. Tom heeft er eigenlijk geen problemen mee. Dat komt eerlijk gezegd ook doordat ik het thuis al vaker had geoefend. Net zoals ik hem thuis regelmatig af laat liggen en ik even in de keuken iets ga halen. (En hij me net niet kan zien).
Ik heb zelf een iets andere manier van aanleren dan op de cursus wordt gedaan. Ik zal proberen het kort te beschrijven.
Je moet je hond eerst een intermediate bridge aanleren. Voor Tom is dat 'jajajajajajajaja' De final bridge is 'Yes'. De intermediate bridge is een tussentijds geluid dat de hond hoort en daardoor weet dat hij op de goede weg is. Je kunt dit je hond heel snel aanleren, door voordat je de bridge 'click' geeft het geluid ervoor te laten horen.
Bijvoorbeeld je hond gaat zitten op commando en dan zeg je 'jajajajajajaja' 'YES' (Het clickwoord 'YES' moet hij dan al wel kunnen, anders gebruik je wat de hond al kent. Desnoods de click van de clicker.)
Je kunt op deze manier heel makkelijk met je hond communiceren dat blijven zitten, of liggen dat gedrag is wat je wilt, of je nu zichtbaar bent of niet. Ik gaf Tom dus in het begin toen ik niet zichtbaar was die 'intermediate bridge' daardoor en doordat hij me nog hoorde wist hij dat hij rustig kon blijven zitten. Dit werkt echt super! De hond begrijpt zo direct, zonder fouten, zonder stress wat de bedoeling is.
Je kunt je hond deze oefening ook aanleren zonder die intermediate bridge maar bijna alle honden gaan in het begin de fout in zodra je niet meer zichtbaar bent en dus zullen ze heel wat fouten maken voordat ze het begrijpen.
-Komen. Buiten het komen los oefenen. (Alleen als je denkt dat de hond ook echt gaat komen.) Anders nog thuis verder oefenen.
-Gebit tonen. Ook hiermee mogen we verder oefenen. Ik heb ontdekt dat als ik tegen Tom 'tandjes' zeg, hij dan zijn kop naar beneden buigt. Dat is niet zo handig. En ik ben aan het kijken of ik dat ongedaan kan maken. Dat hij gewoon rustig zijn kop op mijn hand legt.
-SHH Regelement doornemen. Dit is iets wat ik alleen moet doen .
-Los van het huiswerk voor deze week wil ik ook weer veel aandacht besteden aan het netjes blijven zitten als er mensen naar mij toekomen, als mensen hem willen aaien. Tom is zo verschrikkelijk enthousiast soms, dat als hij netjes blijft zitten, hij dan met zijn voorvoetjes aan het trappelen is... Ik hoop dat we voor begin mei er iets meer rust in kunnen krijgen.
25 februari 2010: Helaas mocht Tom niet mee naar de training. (I.v.m. gescheurd voetzooltje.)
Het huiswerk voor deze week is: Volgen, Voedsel weigeren, Gebit kijken, blijven in en uit zicht en SHH volgparcours bestuderen. Dit laatste is het enige dat ik deze week kan doen, want daar heb ik Tom niet voor nodig. Ik hoop dat we snel weer mogen trainen!
Ik mis het en Tom ook. Die snapt er ook niets van. Hele korte wandelingen, geen spelletjes, geen training. Hopen maar dat zijn voetzooltje snel hersteld.
17 maart 2010: Eindelijk. Tom mocht gisteren weer meetrainen!
We hebben eerst de theorie besproken m.b.t. het SHH examen. Wat wordt er verwacht van ons, wanneer zak je, wanneer slaag je. Etc. Daarna hebben we nog even getraind.
Ik merk dat ik de laatste tijd veel aandacht heb geschonken aan het netjes mee lopen aan een slappe lijn (dat is het enige wat ik nog wel kon oefenen, omdat dat tijdens de korte uitlaatbeurten kon gebeuren). Ik merkte dat omdat Tom het volgen en wandelen aan een slappe lijn door elkaar haalt. Aan het einde van de les ben ik nog even blijven hangen en heb ik nog lekker getraind met Tom en ik was super tevreden over hem!
Vandaag zijn we even naar de markt geweest om te oefenen tussen veel mensen. Het carrilion klonk en allemaal vreemde geluiden en lekkere geuren... Maar Tom liep uiteindelijk netjes aan een slappe lijn met me mee. Bleef keurig zitten terwijl mensen lang hem liepen. Dit is voor herhaling vatbaar!
Vanmiddag Tom even bij de bibliotheek neergelegd terwijl er kinderen en volwassenen voorbij liepen/renden. Dat ging prima! Het enige waar we nog heel hard aan moeten werken is Tom's enthousiasme naar mensen toe. Er zijn mensen die hij zo leuk vindt... En tijdens het examen mag Tom andere mensen geen kus als vriendelijke begroeting geven maar moet hij netjes blijven zitten terwijl hij wordt betast.
Dus ik ga vaker naar de stad in en zal mensen om hulp moeten vragen.
1 april 2010: Inmiddels al weer twee trainingslessen gehad! Tom en ik zijn druk bezig geweest met het 'begroeten' van mensen. Ik ben met hem een paar keer naar de markt gegaan, bij een supermarkt gestaan, bij een bibliotheek. Waar hij vanalles heeft gezien. (Mensen in rolstoelen, kinderen die voorbij renden, kinderwagens etc. etc.) De af en blijf gaat daar prima! En ook tijdens het begroeten komt er meer rust in Tom.
Ook hebben we nog even echte restaurant training gedaan. Tom ging keurig bij het tafeltje liggen (op een terrasje) en ging lekker om zich heen kijken. ;k Was super tevreden over hem!
Volgende week donderdag hebben we proefexamen... ik weet niet of Tom en ik gaan slagen maar we zullen zien. Anders doen we er gewoon nog iets langer over.
5 april 2010: Vandaag was er geen les want we hebben donderdag proefexamen!
Ik ben toch naar de hondenschool geweest en heb nog lekker een uurtje met Tom getraind. Ik ben erg tevreden. Het enige wat nog verdere training nodig heeft is het rustig worden als er mensen op mij aflopen, als er mensen op hem aflopen en gezellig praten. (De begroetingsoefening).
Morgen hoop ik weer even met hem naar de markt te gaan en te oefenen.
O ja, omdat we op het examen geen speeltjes/voer etc. mogen hebben en ik Tom dus niet zo kan belonen heb ik een goedkope riem gekocht en die kan ik na een mooie oefening even als trekspeeltje gebruiken. Dat mag dus wel. (Ik heb een goedkope riem gekocht omdat er kans is dat de riem niet zo'n lang leven heeft... en ik de leren riem die hij normaal omheeft er niet voor wil gebruiken).
12 april 2010: Tom is geslaagd voor zijn proefexamen! Een pak van mijn hart! We mogen dus door voor het echte examen op zaterdag 1 mei. We gaan nog lekker verder met oefenen. We gaan dus door waar we mee bezig zijn.